سرنخ‌های جدید درباره منشاء کرونا در ایران/رصد اطلاعات “هانتاویروس” در چین

چهارشنبه ۰۶ فروردین، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۳-۲۵-SOS Iran- معاون بهداشت وزیر بهداشت رژیم ایران، سرنخ‌های جدید درباره منشاء بروز کرونا در ایران را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رییسی در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره آخرین یافته‌های وزارت بهداشت در زمینه منشاء بروز بیماری کرونا در کشور، گفت: از روزی که اولین مورد بیماری را در قم پیدا کردیم، تیم اپیدمیولوژی قوی مطالعات‌شان را در این زمینه شروع کردند. بر اساس مطالعات انجام شده، این بیماری در قم واضحا و مشخصا در ارتباط با چینی‌هایی بود که در این استان بودند؛ تعدادی کارگر چینی که در بهمن ماه رفت و آمد داشتند و همچنین یک سری دانشجو که در قم بودند.

وی افزود: ابتدا احتمال می دادیم منشاء اولیه بیماری از قم بوده که به جاهای دیگر نیز سرایت کرده است. اما اکنون این احتمال را هم می‌دهیم که منشاء در دو نقطه بوده؛ هم در قم و هم گیلان. تاکید می‌کنم که در ارتباط با گیلان هنوز اطلاعات‌مان کامل نیست و در این زمینه به سر نخ‌هایی رسیدیم که تعدادی از دانشجویان ساکن ووهان، قبل از قرنطینه ووهان به استان گیلان بازگشته‌اند و این احتمال در این مورد وجود دارد. تاکید می‌کنم اطلاعات‌مان هنوز در این زمینه کامل نیست، به محض تکمیل اطلاعات، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تغییر  در پروتکل درمان کرونا

وی همچنین درباره پروتکل درمان کرونا، گفت: پروتکل جدید بیماری به سراسر کشور ابلاغ شده و تغییر عمده آن حذف “تامیفلو” از پروتکل درمان کروناست؛ چراکه تا کنون در پیک بیماری آنفلوآنزا قرار داشتیم و اکنون دیگر موارد بروز این بیماری بسیار نادر است، به همین دلیل تامیفلو از پروتکل درمان کرونا حذف شد. هیچ  کدام از درمان‌های جدید نیز هنوز ابلاغ نشده؛ چراکه امتحان‌ خود را پس نداده‌اند و در صورت تایید هر کدام از این درمان‌ها، ابلاغ خواهد شد.

تب‌سنجی در مبادی شهرها چقدر در تشخیص کرونا موثر است؟

رییسی در پاسخ به سوالی درباره ارزش غربالگری به شیوه تب سنجی در مبادی شهرها، گفت: بیش از ۹۰ درصد افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، در طول درگیری‌شان تب دارند؛ اما ۴۴ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند در ابتدا تب ندارند و در طول زمان تب خواهند گرفت. در طرح بسیج ملی کرونا، یک سامانه وجود دارد که افراد با ورود به آن، علایم‌شان را چک می‌کنند و بنا به علایم فرد، امتیازدهی می‌شود.

وی در این باره افزود: بیش از ۵۰۰هزار نفر از افراد غربالگری شده در این سامانه، یکی از موارد علایم را اعلام داشته‌اند. با این تماس گرفته شده و مشاوره تخصصی از سوی مراقبین سلامت ارایه شده است. از بین این‌ افراد نیز ۶۳ هزار نفر به پزشک ارجاع داده شدند و از میان این ۶۳ هزارنفر نیز برای ۱۰هزار نفر تشخیص داده شده که یا باید برای بستری به بیمارستان روند، یا درمان سرپایی بگیرند یا مراقبت شدید برای آنها انجام شود.

رییسی گفت: تب سنجی ورودی و خروجی شهرها صرفا برای تشخیص درصدی از افراد بیمار است و در همه جای دنیا هم هست. در اقدام بعدی در بسیج ملی مقابله با کرونا که طی هفته آینده انجام می‌شود، آن دسته از افرادی که بعد از مشاوره و معاینه پزشک در حوزه سرپایی، مشکوک شناسایی می‌شوند، برنامه‌مان آن است که از همه آنها تست بگیریم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره آمار شهدای خدمت در بیمارستان‌ها و کادر بهداشتی درمانی، گفت: در این میدان، همه همکاران من جان بر کف هستند. بسیاری از همکاران‌مان هستند که حدود ۲۰ روز است به خانه نرفته‌اند و خانواده و فرزندان شان را ندیده‌اند. به طبع در کانون ویروس بودن آن هم ویروسی که میزان سرایتش زیاد است، مخاطراتی دارد؛ ویروسی که در فضای بسته از کوچک‌ترین روزنه از مخاط چشم، بینی و دهان می‌تواند منتقل شود. بنابراین به نسبت همکاران زیادی در سطح کشور به این ویروس مبتلا شدند.

وی در پاسخ به سوالی درباره پزشکان دارای بیماری‌های زمینه‌ای نیز گفت: قاعدتا برخی از همکاران هم بیماری زمینه‌ای دارند اما با این حال خودشان داوطلبانه در چرخه ارایه خدمت حضور دارند؛ البته ما به سراسر کشور اعلام کردیم افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، حضور نیابند، اما خودشان فداکارانه می‌آیند؛ چراکه در برخی تخصص‌ها در برخی استان‌ها تنها یکی دو نفر هستند و واقعا مانند روزهای جبهه و جنگ، خودپزشکان داوطلبانه حضور می‌یابند. در حال حاضر آمار دقیقی از شهدای خدمت  جهت ارایه ندارم؛ اما تعدادی از همکاران پزشک و پرستار و آزمایشگاه ورادیولوژی و بهداشت محیط و … به این بیماری مبتلا شدند و متاسفانه تعدادی هم شهید شدند.

به گزارش ایسنا، رییسی با بیان اینکه جا دارد از مردمی که در خانه‌هایشان ماندن تشکر مضاعف کنیم، گفت: چراکه نه‌تنها این افراد در خانه ماندند و مسافرت نرفتند بلکه کمتر از خانه‌هایشان نیز بیرون آمدند و در مقابل به افرادی که بی‌توجه به توصیه‌ها به مسافرت رفتند نیز پیشنهاد می‌شود یکبار دیگر در سامانه salamat.gav.ir ثبت‌نام کنند تا مجدداً سلامتی آنها کنترل شود.

غربالگری بیش از ۴۵ میلیون ایرانی

کمبودی نداریم

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۴۵ میلیون نفر در طرح ملی بسیج غربالگری شرکت کردند و ۲۳ هزار تیم داوطلب نیز در حال ضدعفونی کردن محیط هستند، گفت: خوشبختانه با تمهیدات دولت مایحتاج مردم در دسترس است و کمبودی در این زمینه نداریم و در حال حاضر نیز در حوزه سلامت کمبودی نداریم و با همراهی مردم میزان شیوع کاهش می‌یابد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درخصوص تمدید تمهیدات گفت: روند شیوع و بیماری کنترل می‌شود و ممکن است در دو الی سه روز مانده به پایان تعطیلات این اقدامات تمدید شود.

وی در مورد میزان مبتلایان در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر گفت: دقت داشته باشید که روند بیماری در دنیا رو به جلو است و این آمارها روز به روز افزایش می‌یابد و به نظر می‌رسد در هفته‌های آتی رتبه آمریکا در ابتلا به کرونا از همه کشورها بالاتر برود. اما به طور کلی تحلیل سازمان بهداشت جهانی این است که بروز بیماری در آسیا کندتر از اروپا است.

وی افزود: البته به نظر می‌رسد آمار کلی در ایران افزایش یابد؛ چراکه ممکن است در هفته آینده علاوه بر اخذ آزمایش از موارد بستری، از افراد مشکوکی که نیاز به بستری در بیمارستان نیز ندارند آزمایش بگیریم که بر همین اساس احتمالاً تعداد کیس‌ها بالاتر می‌رود.

رییسی در ادامه با بیان اینکه اقدامات زیادی در کشور صورت گرفته اما متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است و مردم شرایط کشور ما را با سایر کشورها مقایسه می‌کنند، گفت: دقت داشته باشید که در کشور ما در همان روزهای ابتدایی مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد و در طول تاریخ برای اولین بار مساجد، حرم‌های مطهر و برگزاری نمازهای جمعه و جماعت تعطیل شد. از سوی دیگر برگزاری مراسماتی همچون عروسی، عزا، تئاتر، سینما، کنسرت و غیره تعطیل شد و حالا محدودیت تردد بین استانی نیز اعمال خواهد شد.

ساعت کاری این مشاغل  کاهش نمی‌یابد

وی با بیان اینکه سه لیست از مشاغل تهیه شده است که براساس آن در لیست اول مشاغلی همچون داروخانه، آتش‌نشانی، تعمیرگاه و فروشگاه‌های تامین‌کننده مایحتاج ضروری مردم قرار دارد که نه‌ تنها ساعت کاری آنها کاهش پیدا نمی‌کند بلکه فعالیت آنها افزایش می‌یابد، گفت: در لیست‌های بعدی مشاغلی همچون فرش‌فروش، طلافروش و غیره هستند که باید تعطیل شوند و اختیاراتی نیز به استاندارها داده شده تا بر حسب تشخیص‌شان تصمیم‌گیری کنند.

رصد اطلاعات “هانتاویروس

رییسی در مورد بروز ویروس جدیدی به نام هانتاویروس در چین و با بیان اینکه چین اعلام کرده که یک ویروس دیگر هم هست اما ویروسی نیست که در حال حاضر خیلی نگران آن باشیم، گفت: البته براساس قوانین بین‌المللی باید هر نوع هشدار در این زمینه را جدی بگیریم و ما نیز اطلاعات در مورد این ویروس را رصد می‌کنیم و هر نوع تمهیداتی که لازم باشد می‌اندیشیم اما دقت داشته باشید که ویروس‌های مشترک بین انسان و حیوان در چین شایع است.

واکسن کرونا کی به بازار می‌آید؟

رییسی در مورد سرانجام تولید واکسن کرونا نیز با بیان اینکه از بدو شناسایی این ویروس کشورهای مختلف تحقیقات خود را آغاز کرده‌اند اما در خوشبینانه‌ترین حالت شش ماه دیگر این واکسن وارد بازار می‌شود، گفت: البته پیش‌بینی می‌شود این ویروس به مانند سارس نیست که ناپدید شود. بلکه احتمالا خواهد ماند و مانند آنفلوآنزای فصلی رفتار می‌کند و امیدواریم واکسن آن تولید شود تا در فصل شیوع کمک‌کننده باشد. البته کشور ما نیز تحقیقاتی در این زمینه داشته است اما هنوز درمان مشخصی برای این ویروس نیست.

وضعیت بهداشتی مناطق سیل زده

وی در مورد وضعیت امدادرسانی به مناطق سیل‌زده نیز با بیان اینکه قبل از وقوع سیل و بنا به هشدارهای سازمان هواشناسی تیم‌هایی درخصوص این بحران تشکیل شد و خوشبختانه یا متاسفانه از آنجایی که سیل هر ساله رخ می‌دهد در این زمینه تجاربی کسب کرده‌ایم و به زیرساخت‌های بهداشتی این مناطق نیز آسیب جدی وارد نشده و اقدامات در حال انجام و وضعیت کنترل شده است.

رییسی درخصوص طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی پروتکل‌های مخصوصی در این زمینه دارد، گفت: در این پروتکل ها آمده است که اگر کشورها فاصله‌گذاری اجتماعی را تا ۷۰ درصد رعایت کنند تاثیرات زیادی در کاهش شیوع گذاشته می‌شود که اقداماتی همچون ممنوعیت خروج از شهرهای آلوده، ممنوعیت ورود به شهرهای غیرآلوده، اتخاذ می‌شود که جزء استراتژی‌های مهم است و اگر ویروس در دنیا در گردش باشد اقدامات سختگیرانه‌تری همچون ممنوعیت ورود و خروج اعمال می‌شود. در داخل شهرها نیز بهترین استراتژی در خانه ماندن است که مراحل مختلفی دارد و با تعطیلی سینما، تئاتر و غیره ادامه می‌یابد و در مرحله آخر افراد را در خانه قرنطینه می‌کنند که در این مرحله از افراد خواسته می‌شود در راستای تعهد اجتماعی در خانه بمانند.

به گفته وی، قطع زنجیره شیوع ویروس با تعهد اجتماعی و نه با فشار و تحکم اجتماعی، میسر است. گرچه اگر مردم مراعات نکنند ممکن است محدودیت‌هایی ایجاد شود که خوشبختانه فعلا در ایران این کار صورت نگرفته است.

وی درخصوص انتشار شایعاتی در مورد ماندن ویروس در بدن مبتلایان گفت: به هیچ وجه درست نیست و این ویروس از نظر ماندگاری به مانند سایر ویروس‌ها است، اما اطلاعات دنیا در رابطه با این ویروس خیلی کم است و روز به روز اطلاعات‌مان افزایش می‌یابد، اما باید بگویم عوارض این ویروس به مانند عوارض شیمیایی نیست. اما ممکن است به بافت کلیه، ریه و قلب صدمه بزند و این آسیب در فرد ممکن است ماندگار باشد. اما این درصد زیادی نیست.

معاون وزیر بهداشت گفت: براساس مقالات اخیر که حدود ۱۳ هزار کیس در چین را بررسی کردند مشخص شده افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند تا ۴۰ هفته آنتی بادی آن در بدن ماندگار است و بعضاً دیده شده که می‌گویند افراد مبتلا به کرونا پس از بهبودی دوباره به کرونا مبتلا شدند که اینگونه نیست؛ چراکه براساس آخرین اطلاعات و معاینه افرادی که اینگونه حدس زده می‌شد مشخص شد یا ویروس قبلی کرونا نبوده و یا ویروس جدید کرونا نیست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال