بحران کرونا؛ مرگ، بیماری و وضعیت مخاطره آمیز زندانیان در سایه بی‌توجهی مسئولان

دوشنبه ۱۸ فروردین، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۴-۰۶-SOS Iran-  روز شنبه ۱۶ فروردین، یک زندانی در زندان تهران بزرگ با علائم مشکوک به ویروس کرونا پس از اعزام به بیمارستان جان خود را از دست داد. این زندانی یک هفته قبل از زمان فوت، با مخالفت مسئولان از اعزام به بیمارستان و دریافت خدمات پزشکی محروم مانده بود. همچنین شماری از زندانیان محبوس در زندان شیبان اهواز در ارتباط با اعتراضات و درگیری‌های روزهای گذشته این زندان، به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شدند.

برادر محمدحسین سپهری، کنشگر مدنی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد نیز از ابتلای وی به بیماری کرونا و نگهداری وی در یکی از سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات این شهر، بدون رسیدگی پزشکی خبر داد. از سوی دیگر زندانیان محبوس در زندان‌های امیرآباد گرگان و قرچک ورامین از تمهیدات ویژه سازمان زندان‌ها از جمله ضدعفونی کردن محیط زندان، اعطای مرخصی در بیشترین تعداد ممکن، اعطای بسته‌های بهداشتی از جمله ماسک و ژل‌های ضدعفونی کننده و همچنین انتقال زندانیان مشکوک به بیماری به قرنطینه، محروم هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹، یک زندانی در زندان تهران بزرگ با علائم مشکوک به کرونا پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

هویت این زندانی که با اتهامات مالی در سالن ۲ اندرزگاه ۳، تیپ ۵ زندان تهران بزرگ زندان محبوس بود، “مهدی ربیعی” ۴۱ ساله، توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “آقای ربیعی روز شنبه ۱۶ فروردین پس از اعزام به بیمارستان، در آنجا فوت شد، این در حالی است که علت مرگ در برگه فوت این زندانی سکته قلبی درج شده است. وی یک هفته قبل از زمان فوت، علایم بیماری کویید ۱۹ را داشت و با مخالفت مسئولان از اعزام به بیمارستان و دریافت خدمات پزشکی محروم بود.”

بنا بر گزارشات دریافتی، دستکم ۵ زندانی دیگر محبوس در این زندان با علائم مشکوک به ویروس کرونا در سایه بی توجهی مسئولین، از اعزام به بیمارستان و رسیدگی مناسب محروم هستند.

همچنین در ارتباط با اعتراضات روزهای گذشته در زندان شیبان اهواز، تعدادی از زندانیان سیاسی بند ۵ این زندان به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شدند.

هویت چهار تن از این زندانیان محمدعلی عموری، عبدالزهرا هلیچی، سید یابر آلبوشوکه و سید مختار آلبوشوکه، توسط هرانا احراز شده است.

به گفته منابع محلی این زندانیان پس از انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات مورد شکنجه قرار گرفته‌اند و یکی از این آنها به نام “عیسی دمنی” به زندان شهرستان تکاب، واقع در استان آذربایجان غربی منتقل شده است.

همچنین در گزارشی دیگر برادر محمدحسین سپهری، معلم و کنشگر مدنی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد از ابتلای برادر خود به بیماری کووید ۱۹ در زندان خبر داده است.

اصغر سپهری برادر این معلم زندانی در صفحه شخصی خود با اعلام این خبر نوشته است: “علائم بیماری کرونای برادرم مورخ ۹ فروردین پیدا شد و در تاریخ ۱۴ فروردین وی به همراه تعدادی دیگر از زندانیان این زندان به اداره اطلاعات منتقل شدند. برادرم هم اکنون در سلول انفرادی این سازمان به سر می‌برد و از دریافت خدمات پزشکی محروم است، در حالی که باید فورا به بیمارستان منتقل شود.”

بنا بر گزارشی دیگر، از زندان امیرآباد گرگان گزارش شده که زندانیان این زندان با وجود شیوع ویروس کرونا، کماکان از اعطای مرخصی محروم هستند.

یکی از اعضای خانواده یکی از این زندانیان در این خصوص به هرانا گفت: “دو زندانی بیمار مشکوک به کویید ۱۹ در نمازخانه این زندان و با فاصله نزدیک به زندانیان دیگر رها شده و از اعزام به بیمارستان و دریافت خدمات پزشکی مناسب محروم هستند. همچنین با وجود شرایط مخاطره آمیز درخصوص سایر زندانیان و نبود تجهیزات پیشگیری از جمله مواد ضد عفونی کننده، ماسک و دستکش، محکومان جدید نیز به این زندان منتقل شده‌اند”.

زنان زندانی در زندان قرچک ورامین نیز از تمهیدات ویژه سازمان زندان‌ها از جمله ضدعفونی کردن محیط زندان و اعطای بسته‌های بهداشتی از جمله ماسک و ژل‌های ضدعفونی کننده، محروم هستند.

یک منبع نزدیک به خانواده‌ی یکی از زندانیان محبوس در این زندان در این خصوص گفت: “از روز سه شنبه هفته گذشته تعدادی از زندانیان واحد اشتغال در کارگاه این زندان مشغول تولید ماسک‌های پارچه‌ای هستند، با این حال هیچ یک از ماسک‌ها به این زندان منتقل نشده و زندانیان در محرومیت به سر می‌برند. همچنین در این شرایط بحرانی، زندان قرچک همچنان ورودی جدید دارد.”

هرانا در تاریخ ۷ فروردین نیز، در گزارشی از فوت دو زندانی مبتلا به ویروس کرونا در سلول‌های انفرادی زندان قرچک ورامین به دلیل عدم رسیدگی پزشکی خبر داده بود. این افراد که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا نخست همراه با ۸ زندانی دیگر از بندهای خود به سالن باشگاه (بند تازه تاسیس این زندان) منتقل شده بودند. پس از وخامت حال جسمی به بیمارستان خارج از زندان اعزام شده اما با امتناع بیمارستان از پذیرش آنها مجددا به زندان بازگردانده و به سلول انفرادی منتقل شدند. لازم به ذکر است که یکی از زندانیان به بیماری هپاتیت بی نیز مبتلا بوده است. اجساد این زندانیان نهایتا از سلول انفرادی به خارج از زندان منتقل شده است.

لازم به ذکر است که این بحران در پی شیوع ویروس کرونا و عدم تمهیدات ویژه سازمان زندان‌ها از جمله ضدعفونی کردن محیط زندان، اعطای مرخصی در بیشترین تعداد ممکن، اعطای بسته‌های بهداشتی از جمله ماسک و ژل‌های ضدعفونی کننده و همچنین انتقال زندانیان مشکوک به بیماری به قرنطینه، رخ داده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال