تداوم اعتصاب غذا؛ گزارشی از آخرین وضعیت زرتشت احمدی راغب

جمعه ۱۴ تیر، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۷-۰۳-SOS Iran-  زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی امروز جمعه ۱۳ تیرماه در نوزدهمین روز از اعتصاب غذای خود با ضعف و بی حالی مواجه شده است. آقای احمدی راغب روز دوشنبه ۲۶ خردادماه پس از حضور در شعبه ۴ واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار جهت تحمل حبس بازداشت شده و دست به اعتصاب غذا زد. بازداشت این فعال مدنی در حالی صورت گرفت که وی پیشتر در این خصوص درخواست تجدیدنظرخواهی کرده بود و با گذشت ۳ سال به درخواست او پاسخی داده نشد. زرتشت احمدی راغب در اردیبهشت ۹۶ توسط دادگاه انقلاب شهریار به تحمل ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز امروز جمعه ۱۳ تیرماه ۱۳۹۹، زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی در نوزدهمین روز از اعتصاب غذای خود با ضعف و بی حالی مواجه شده است.

آقای احمدی راغب طی این مدت با عوارضی ازجمله کاهش وزن، ضعف و بی حالی شدید مواجه شده است.

زرتشت احمدی راغب در تاریخ ۲۶ خردادماه ۹۹ پس از حضور در شعبه ۴ واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار جهت تحمل حبس بازداشت شد. وی از زمان بازداشت و در اعتراض به عدم رعایت روند قانونی در پرونده خود و پرونده‌سازی ‌های مکرر نهادهای امنیتی علیه وی دست به اعتصاب غذا زد.

پیشتر یک منبع نزدیک به خانواده آقای احمدی راغب درخصوص جزئیات بازداشت وی به هرانا توضیح داد: “آقای احمدی راغب روز دوشنبه ۲۶ خردادماه برای پیگیری پرونده‌اش به شعبه ۴ واحد اجرای احکام دادسرای شهریار مراجعه کرد تا حکم به او ابلاغ شود. اما بازپرس بلافاصله دستور به بازداشتش داد. آقای احمدی راغب نیز در اعتراض به این قانون شکنی اعلام اعتصاب غذا کرد. پس از بازداشت به بازداشتگاه دادگستری شهریار منتقل شد. سلولی ۱۲ متری که ۴۰ تن از زندانیان عادی مشغول به استعمال مواد مخدر و سیگار بودند که با اعتراض به این شرایط به سلولی دیگر منتقل شد. سپس جهت تحمل حبس به زندان تهران بزرگ اعزام شد. اما در برگه اعزام او دادیار و بازپرس شعبه ۴ اتهامش را وارد نکرده بود در نتیجه زندان تهران بزرگ حاضر به پذیرشش نشد. مجددا به دادگستری شهریار بازگردانده شد اما بازداشتگاه آنجا هم ظرفیتش تکمیل شده بود و به بازداشتگاه آگاهی شهریار منتقل شد. حتی افسر نگهبان نیروی انتظامی به آقای احمدی راغب به جهت فعالیت مدنی و حقوق بشری‌اش توهین کرد و ناسزا گفت! آقای احمدی راغب به بازداشتگاه موادمخدر شهریار منتقل شد و تا صبح همانجا بود. صبح روز بعد به دادگستری شهریار بازگردانده شد و با برگه اعزامی جدید ساعت ۲ ظهر نهایتا به زندان تهران بزرگ منتقل شد. در هنگام پذیرش در زندان تهران بزرگ نیز شاهد توهین و فحاشی های زشت و زننده جنسی  نسبت به دیگر زندانیان بود. سرانجام پذیرش شد و هم اکنون در قرنطینه تیپ ۵ زندان تهران بزرگ بسر می‌برد. در این قرنطینه ۱۸ نفر دیگر هم محبوس هستند که ۱۲ تن از آنها بیمارند. داروهای آنها سر وقت داده نمی‌شود و همین امر موجب خودزنی زندانیان می‌شود و فضای قرنطینه به شدت آلوده و متشنج است”.

آقای احمدی راغب پیشتر طی ابلاغیه ای که در تاریخ ۲۳ خردادماه ۹۹ صادر و به صورت الکترونیک به وی ابلاغ شد، به او گفته شد که ظرف ۱۰ روز از زمان ابلاغ خود را به شعبه ۴ اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار معرفی کند.

احضار آقای احمدی راغب جهت تحمل حبس از بابت این پرونده در حالی صورت گرفت که وی پیشتر در این خصوص درخواست تجدیدنظرخواهی کرده بود و با گذشت ۳ سال به درخواست او پاسخی داده نشد.

آقای احمدی راغب پیشتر در تاریخ ۲۳ آبان ۹۵ در منزل شخصی خود در شهریار توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. آقای احمدی راغب در تاریخ ۲۳ آذرماه به سالن ۱ بند ۴ زندان اوین منتقل شده و نهایتا در تاریخ ۱۹ دیماه همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. او نهایتا در اردیبهشت ۹۶ توسط دادگاه انقلاب شهریار به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به تحمل ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

او پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های مدنی خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

آقای احمدی راغب در تاریخ ۵ شهریورماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت وی به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او اواسط مهرماه ۹۸ با پایان مراحل بازجویی به اندرزگاه ۸ زندان اوین منتقل شد و نهایتا در تاریخ ۲۳ دیماه همان سال پس از بیش از ۵ ماه بازداشت، با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. این فعال مدنی پیشتر طی احضاریه‌ای برای تشکیل جلسه دادگاه به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. در این احضاریه که در تاریخ ۱۲ بهمن ۹۸ توسط قاضی محمد مقیسه صادر و روز یکشنبه ۱۳ بهمن ماه به وی ابلاغ شده، آمده است: “در خصوص شکایت شهرداری فردوسیه و رسول شریفیان علیه شما مبنی بر تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تیرماه ۹۹ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران حاضر شوید”.

او در اردیبهشت‌ماه و تیرماه ۹۸ در حالی که در اعتراض به اخراجش از کار در مقابل دفتر شهرداری فردوسیه دست به تحصن زده بود، بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شد. او در در بهمن‌ماه ۹۴ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهریار به اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق نشر مطالب انتقاد آمیز در صفحه شخصی خود در فیسبوک” به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

زرتشت احمدی راغب، آتش نشانی است که پس از ۱۷ سال سابقه کار به دلیل فعالیت های مدنی و منتقدانه از کار اخراج شده است.

بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می‌زنند. بسیاری از این اعتصاب‌ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی‌های بلندمدت بوده است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال