عفو بین‌الملل: جان نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در خطر جدی است

سه شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۷-۱۴-SOS Iran- عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی هشدار داده که جان نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر در خطر است. تمام علائم کرونا در او مشاهده می‌شود، ولی از امکانات درمانی محروم است. این سازمان خواستار آزادی سریع او شده است.

به گزارش دویچه وله، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران و هیئت نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل هشدار داده است که جان نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در زندان (زنجان) در خطر است. در این بیانیه که تاریخ دوشنبه ۲۳ تیر ( ۱۳ ژوئیه) را دارد، به وضع وخیم نرگس محمدی و علائم ابتلا به کووید ۱۹ اشاره شده و آمده است که او «در شرایط غیرانسانی» نگه داشته می‌شود و مقام‌های ایران با محروم کردن وی از مراقبت‌های بهداشتی و درمانی «سلامتی و زندگی او را به خطر انداخته‌اند».در این بیانیه‌ای که مهر «اقدام فوری» بر خود دارد، به همه شهروندان (خوانندگان) فراخوان داده شده که پای این درخواست از قوه قضاییه ایران را امضا کنند. بنابر بیانیه و هم‌چنین آخرین گزارش‌هایی که از افراد خانواده او دریافت شده، تمام علائم کرونا در نرگس محمدی بروز کرده است؛ سرفه، تنگی نفس، درد عضلات و مفاصل و از بین‌رفتن بویایی… و علیرغم وضع وخیم او مقام‌های زندان هم‌چنان از دادن امکانات درمانی به او خودداری می‌کنند.

نرگس محمدی پیشاپیش نیز وضع جسمی مساعدی نداشت و در زندان به بیماری‌های مختلف دچار شده بود. سازمان عفو بین‌الملل خطاب به ابراهیم رئیسی به سابقه بیماری و عمل جراحی او در سال‌های اخیر اشاره و تاکید کرده است که چنین روشی مصداق بارز شکنجه است.

در این بیانیه هم‌چنین به نحوه انتقال نرگس محمدی از زندان اوین به زنجان که با کتک و آزار جسمی او همراه بود اشاره شده است. او را در زندان زنجان با زندانیانی هم‌بند کرده‌اند که به جرم جنایات شدید محکوم شده‌اند. چیزی که خود خطری برای جان نرگس محمدی به شمار می‌رود. او حتی از سوی یکی از این زندانیان در نامه‌ای تهدید به مرگ شده است.

سازمان عفو‌بین‌الملل در بیانیه خود خطاب به رئیسی، به فعالیت‌های حقوق بشری نرگس محمدی اشاره کرده است. از جمله اعتراض به کشتار معترضین به گرانی بنزین در آبان‌ماه سال گذشته و این که فعالیت‌های حقوق بشری نرگس محمدی، منشاء اتهاماتی نظیر «ایجاد اختلال در زندان» (که اشاره‌ای است به تحصن او همراه با گروهی از زندانیان به سرکوب اعتراض‌های آبانماه)، «به خطر انداختن امنیت ملی»، «افترا علیه رئیس زندان اوین» شده است.

بیانیه فراخوان داده است که هر خواننده‌ای خطاب به  ابراهیم رئیسی بگوید: «من از شما می‌خواهم نرگس محمدی را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنید، زیرا او تنها به خاطر فعالیت‌های صلح‌جویانه برای  حقوق بشر زندانی است». در بیانیه‌ای آمده است که نرگس محمدی به مراقبت‌های درمانی فوری نیاز دارد و باید سریع‌تر از محیط پرریسک زندان خارج شود.

هم‌چنین خواسته شده که حق اولیه او تماس خانواده‌اش بویژه با فرزندانش است که اکنون مدت‌هاست از آن محروم است. یکی دیگر از درخواست‌ها این است که به شکنجه و بدرفتاری با او پایان داده شود. بیانیه خواسته است که یک نهاد مستقل و بی‌طرف فورا به وضع نرگس محمدی و اتهاماتی که به او زده شده است، رسیدگی کند.

ادعای سخنگوی قوه قضاییه درباره رسیدگی به زندانیان زن در زنجان

در واکنش به اعتراض‌های بسیاری که در ایران و در سطح بین‌المللی نسبت به وضع وخیم نرگس محمدی در زندان شده، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۴ تیر (۱۴ ژوئیه) گفته است: «سلامت زندانیان و بهداشت محیط زندان جزو برنامه‌های اصلی ماست.» او تاکید کرده است این برنامه‌ها در رابطه با زندانیان »فارغ از میزان جرم و شخصیتی که دارند« اجرا می‌شود و مقام‌های زندان‌ها »تمام تلاش خود را برای سلامت همه» انجام خواهند داد. به گفته او «تبعیضی« بین زندانیان گذاشته نخواهد شد، چه قتل و آدم‌ربایی و چه قتل عمد».

این در حالی است که بنا بر گزارش برخی رسانه‌های ایران در شماری از زندان‌ها دارندگان مال و منال و صاحبان ارتباطات با محافل قدرت، زندگی لاکچری دارند.

بخشی از این افراد و نیز تبهکاران زندانی با شیوع کرونا در ایران از زندان مرخص شدند. اغلب زندانیان سیاسی و عقیدتی مشمول چنین تسهیلاتی نشده‌اند. نرگس محمدی یک نمونه است.

سخنگوی قوه قضاییه بدون نام بردن از نرگس محمدی، مورد او را «شایعه» خوانده و گفته است: «سلامت زندانیان تامین شده است. این شایعات را تایید نمی‌کنیم». مصطفی طاهری، نماینده زنجان نیز به روزنامه «اعتماد» گفته است نه زندانی به اسم نرگس محمدی را می‌شناسد و نه اصلا از وضعیت زندان زنجان اطلاع دارد.

نماینده زنجان در حالی از زندان حوزه انتخابیه خود و از نرگس محمد اظهار بی‌اطلاعی می‌کند که رفتار خشونت‌بار مقا‌م‌های زندان اوین و نحوه انتقال این فعال حقوق بشر به زندان زنجان رسانه‌ای شد و قوه قضاییه حتی شکایت نرگس محمدی علیه آنرا به یکی از اتهامات او در پرونده‌اش تبدیل کرد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال