رهایی ۷ زندانی از اعدام در شهرهای مختلف

چهارشنبه ۰۱ مرداد، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۷-۲۲-SOS Iran-  بابت اتهام «قتل» به اعدام محکوم شده بودند، با گذشت یا اخذ رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند. به گزارش هرانا به نقل از ایرنا، یک متهم در شهرستان اندیمشک که پیشتر از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بود از چوبه دار رهایی یافت.بر اساس این گزارش، این متهم ۳۰ ساله، چهار سال پیش در درگیری با اسلحه یک مرد ۶۰ ساله را به قتل رسانده بود.

این متهم، به دنبال برقراری صلح میان دو طایفه و با گذشت اولیای دم از مرگ رهایی یافت.

رهایی یک زندانی از اعدام در سوادکوه

به گزارش میزان، جعفر ساداتی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران از رهایی یک زندانی محکوم به اعدام در این استان خبر داد.

وی در این خصوص گفت: “در سال ۱۳۹۵، در پی نزاع و درگیری در یکی از خیابان‌های شهر “زیرآب” شهرستان “سوادکوه”، دختر ۱۸ ساله‌ای به دلیل اختلافات خانوادگی به قتل می‌رسد، کارآگاهان با سرنخ‌های موجود موفق شدند متهم را که جوان ۲۵ ساله‌ای بود، دستگیر کنند. با صدور حکم از سوی مرجع قضائی، وی به اعدام محکوم شد”.

جعفر ساداتی ادامه داد: “تلاش سرهنگ “مهدی خادمی” فرمانده انتظامی شهرستان قائم شهر در محل اجرای حکم موجب بخشش و گذشت خانواده مقتول شد”.

رهایی یک زندانی از اعدام در مریوان

به گزارش میزان، برهان پناه، رییس شورا‌های حل اختلاف استان کردستان از رهایی یک زندانی محکوم به اعدام، پس از گذشت ۵ سال، خبر داد.

وی ضمن اعلام این خبر گفت: “در شهریور ماه سال ۱۳۹۴ در شهرستان مریوان در پی یک نزاع خانوادگی داماد، پدر زن خود را به قتل رساند که پس از طی مراحل دادرسی نهایتا در سال ۱۳۹۷ حکم اعدام صادر و آماده اجرای حکم می‌گردد”.

برهان پناه افزود: “نهایتا این پرونده جهت اخذ رضایت از خانواده اولیای دم به شعبه ویژه زندان شورا‌های حل اختلاف شهرستان سنندج ارجاع می‌گردد که با تلاش مجدانه اعضای شعبه و برگزاری جلسات متعدد با خانواده اولیای دم، با انجام شروط مدنظر، خانواده مقتول حاضر به رضایت و گذشت شدند”.

وی ادامه داد: “این پرونده ششمین پرونده قتل عمدی بود که در سال جاری با تلاش اعضای شورا‌های حل اختلاف ختم به خیر گردید”.

رهایی یک زندانی از اعدام در گیلان

به گزارش صدا و سیما، احمد میرمحمدی، معاون قضایی رئیس دادگستری گیلان گفت: “یک متهم ۴۸ ساله که در سال ۸۴، در یکی از مناطق بخش سنگر رشت، در نزاع خانوادگی بر سر مسائل مالی ، همسر ۳۰ ساله خود را با چاقو به قتل رسانده بود ، پس از دستگیری و طی مراحل قانونی به اعدام محکوم شد”.

وی افزود: “در دوران تحمل حدود ۱۵ سال حبس ، بزرگان خانواده و بستگان بارها برای گرفتن رضایت اولیاء دم به خانه مقتوله مراجعه کردند ، ولی نتیجه ای نگرفتند تا اینکه پرونده برای سازش و گرفتن رضایت ، به واحد مصالحه شورای حل اختلاف رشت ارجاع داده شد”.

احمد میرمحمدی ادامه داد: “اعضاء این واحد پس از بررسی پرونده و اظهار ندامت متهم ، با پیگیری‌ها و تلاش های مضاعف، پس از برگزاری چندین جلسه و مذاکرات فراوان با اولیاء دم و خانواده طرفین ، موفق شدند رضایت اولیاء دم را جلب کنند”.

رهایی دو زندانی از اعدام در لامرد

به گزارش میزان، توانی، سرپرست شورا‌های حل اختلاف استان فارس گفت: “با تلاش دادستان عمومی و انقلاب شهرستان، اعضای شورای حل اختلاف، بزرگان و معتمدین محلی شهرستان لامرد دو پرونده قتل به مصالحه انجامید”.

وی افزود: “یکی از پرونده‌ها در سال ۸۱ و پرونده دیگر در سال ۹۶ در شهرستان لامرد تشکیل و پس از صدور حکم اعدام جهت اجرا به اجرای احکام شیراز ارجاع شد”.

توانی ادامه داد: “طی سال‌های گذشته معتمدین و میانجیگران محلی برای اخذ رضایت اولیاء دم مقتولین به منزل آن‌ها مراجعه کردند، تا اینکه با پیگیری‌های دادستان شهرستان لامرد و برگزاری جلسات متعدد و حضور معتمدین محلی نهایتا سازش حاصل شد”.

رهایی یک زندانی از اعدام در تهران

به گزارش شرق، یک زندانی که هفت سال پیش از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بود با جلب رضایت اولیای دم از مرگ رهایی یافت.

این زندانی در پی اعترافات خود گفت: “من و سیامک مدت زیادی با هم دوست بودیم؛ تا اینکه یک روز با هم دچار اختلاف شدیم و دعوا کردیم. سیامک برای اینکه حالم را بگیرد، با ماشین من را زیر گرفت و خسارت سنگینی به من وارد شد. من مدت‌ها در بیمارستان بستری بودم و هزینه زیادی برای درمان کردم. او بعد از اینکه به عمد من را زیر گرفت، یکی از دوستان مشترک‌مان را سراغم فرستاد و گفت که اگر شکایت نکنم، همه خسارت را می‌دهد و دیه را هم می‌پردازد. من هم تصمیم گرفتم شکایت نکنم. بعد از آن هر بار که به سیامک گفتم خسارت من را بده، قبول نمی‌کرد. مدتی که از تصادف گذشت، با توجه به اینکه می‌دانست من دیگر نمی‌توانم ثابت کنم چه اتفاقی افتاده است، گفت هیچ خسارتی به من نمی‌دهد.تهدید کردم و گفتم اگر خسارت ندهد، شکایت می‌کنم. او یکی از دوستان مشترک‌مان را به خانه‌اش دعوت کرد؛ چون دوستم از من طرفداری می‌کرد و به سیامک می‌گفت باید خسارت بدهد. او را به‌شدت ترسانده و کتک زده و بعد هم گفته بود به شهرام بگو اگر یک بار دیگر سراغ خسارت بیاید، او را هم همین‌طور کتک می‌زنم تا دیگر نتواند ادعای خسارت بکند. من از این موضوع خیلی ناراحت شدم. به سیامک زنگ زدم و گفتم اگر خسارت را ندهد، پشیمانی به بار می‌آورم. او توجهی نکرد تا اینکه یک اسلحه خریداری کردم، به خانه سیامک رفتم تا او را تهدید کنم”.

متهم ادامه داد: “سیامک در خانه‌اش میهمانی داشت و من این را می‌دانستم. می‌خواستم او را بترسانم و جلوی دوستانش تحقیرش کنم تا دیگر نتواند من را تهدید کند. وقتی در خانه را باز کرد، من با سلاح سراغش رفتم و گفتم جلوی دوستانت می‌گویم اگر پولم را ندهی، تو را می‌کشم و به زور پولم را می‌گیرم. سیامک ترسید و فرار کرد. در راه‌ پله بودیم که تیر شلیک شد. من تیر را شلیک نکردم، ماشه خودش چکانده شد. من حتی نمی‌دانستم اسلحه مسلح است”.

نهایتا متهم به دنبال اخذ رضایت اولیای دم از مرگ رهایی یافته و در شعبه ۱۰ دادگاه کیفری استان تهران به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه و با احتساب ایام بازداشت به حبس محکوم شد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال