‎نامه اعتراضی سندیکای کارگران شرکت واحد به وزیر کار

سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ – هرانا – جمعی از فعالان مستقل کارگری در شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، در نامه‌های جداگانه‌ای به وزیر کار نسبت به نحوه برگزاری انتخابات عضو کارگری هیأت تشخیص صلاحیت داوطلبات عضویت در شورای اسلامی کار شرکت واحد اعتراض کردند. به گزارش (ایلنا)، این کارگران که تعدادشان بیش از ۱۰۰ نفر برآورد می‌شود، در متن اعتراض نامه خود خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یادآوری اینکه به موجب قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار، باید صلاحیت کارگران دواطلب حضور در شوراهای اسلامی کار هر واحد از سوی یک کمیته‌ ویژه سه نفره تایید شود، افزوده‌اند:

به موجب این قانون نماینده مدیریت (کارفرما) نماینده اداره کار و نماینده مجمع عمومی کارکنان از اعضای این کمیته هستند، که حضور ۲ نفر اول انتصابی بوده و انتخاب نفر سوم باید با رای مجمع عمومی کارکنان انجام شود.
‎به ادعای این فعالان مستقل کارگری، به دنبال اتمام اعتبار شوراهای اسلامی کار مستقر در مناطق و سامانه‌های مختلف شرکت واحد، در هفته‌های اخیر عوامل کارفرما درصدد هستند تا بدون تشریفات قانونی و تشکیل مجمع عمومی کارکنان تکلیف عضو کارگری هیات سه نفره مذکور را مشخص کنند.
‎کارگران معرتض شرکت واحد در ادامه اعتراض‌نامه‌های مکتوب خود به برخورد منفعلانه ماموران و بازرسان اداره کار اشاره کرده و یادآور شده‌اند: درحالی که نمایندگان ناظر اداره کار موظف به رعایت قانون و پاسخگویی به کارگران هستند اما متاسفانه برخورد این مسئولان در رابطه با نحوه انتخاب عضو کارگری هیات تشخیص صلاحیت بسیار نامناسب است، چنانچه در صورت مراجعه کارگران به ادارت کار عدم رسیدگی به اعتراض‌های مشابه دور از انتظار نیست.
‎این گروه در ادامه یاداور می‌شوند، به موجب آگهی و اعلان‌هایی که از قبل در رابطه با برگزاری مجمع عمومی کارکنان شرکت واحد درج شده بود، در این مجمع قرار بود تا علاوه بر انتخاب عضو کارگری هیات سه نفره تشخیص صلاحیت، مسئله اصلاح و تغییر اساسنامه شوراهای اسلامی کار شرکت واحد هم مطرح شود.
‎به گفته این کارگران، هرچند انتخاب عضو کارگری هیات سه نفره تا کنون بدون روال قانونی ادامه داشته است اما تا این لحظه نه تنها در خصوص اصلاح اساسنامه شوراهای اسلامی کار اقدامی صورت نگرفته است بلکه کارگران شرکت وحد حتی از محتوا و هدف این اصلاحات اطلاعی ندارند.
‎به باور فعالان مستقل صنفی در مجموعه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، هرچند شوراهای اسلامی کار به واسطه ساختار و نحوه فعالیت خود نمی‌توانند به عنوان یک تشکل مستقل صنفی کارگری خواسته‌ها و مطالبات نیروی کار را پیگیری کنند اما صرف نظر از همه این انتقاد‌ها برخوردهای سلیقه‌ای و خارج از قانونی که مدیریت شرکت واحد در خصوص برگزاری انتخابات دوباره این تشکل نشان داده است، بیانگر ضعف بیشتر این نهاد صنفی خواهد بود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال