بیانیه چهار کشور در هزارمین روز ساقط کردن هواپیمای اوکراینی

سه شنبه ۱۲ مهر، ۱۴۰۱-۲۰۲۲-۱۰-۰۴-SOS Iran- وزرای چهار کشور کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین در بیانیه‌ای به خانواده‌های قربانیان پرواز PS752 اوکراین اطمینان دادند که به تلاش برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی نسبت به این فاجعه ادامه خواهند داد.به گزارش دویچه وله، گروه “هماهنگی و واکنش بین‌المللی برای قربانیان پرواز PS752” روز سه‌شنبه چهارم اکتبر (دوازدهم مهر) به مناسبت هزارمین روز انهدام این هواپیما توسط دو موشک سپاه پاسداران بیانیه‌ای صادر کرد.

این گروه که از چهار کشور کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا تشکیل شده است در بیانیه خود آورده است: «۴ اکتبر ۲۰۲۲، هزار روز از شلیک ناحق به پرواز PS752 خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین توسط ایران که منجر به کشته شدن ۱۷۶ شهروند بیگناه شد می‌گذرد.»

وزرای این چهار کشور در بیانیه مذکور تأکید کرده‌اند که در کنار خانواده‌های داغدار می‌ایستند و درخواستشان از ایران را برای “عمل کردن به تعهدات بین‌المللی خود و تضمین شفافیت و عدالت” تکرار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ثبت شکایت خانواده قربانیان پرواز اوکراین از سپاه پاسداران در دادگاه لاهه

در این بیانیه آمده است: «در کنار ادامه تلاش‌هایمان برای پاسخگو کردن ایران مطابق با قوانین بین‌المللی، گروه هماهنگی از همکاری چهار متخصص برجسته حقوقی تشکر می‌کند: پروفسور پیام اخوان، پروفسور هارولد هانگژو کو، خانم جسیکا ولز و آقای میشل وود.»

وزرای چهار کشور عضو این گروه نوشته‌اند که تیم حقوقی از “تجارب با ارزش‌” این افراد بهره برده است؛ “تیمی که به کار مجدانه خود برای پاسخ به سرنگونی آشکارا غیرقانونی پرواز PS752 توسط ایران ادامه می‌دهد”.

بیشتر بخوانید: راهپیمایی “دادخواهی” خانواده‌ قربانیان پرواز اوکراینی پایان یافت

در پایان این بیانیه آمده است: «ما همچنان به همبستگی با خانواده‌ها و عزیزان قربانیان سقوط هواپیمای PS752 ادامه می‌دهیم.»

از سوی دیگر همزمان با هزارمین روز ساقط شدن هواپیمای مسافری اوکراین توسط دو موشک سپاه پاسداران، خانواده‌های قربانیان این فاجعه مقابل پارلمان کانادا تجمع می‌کنند.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نیز روز دوشنبه (سوم اکتبر) با خانواده‌های قربانیان پرواز اوکراینی دیدار کرد. او در توییترش ضمن اعلام خبر این دیدار نوشت: «دولت ما تا زمانی که خانواده‌ها به عدالت، پاسخگویی و جوابی شایسته و درخور از رژیم ایران نرسند، آرام نخواهد نشست.»

پرواز PS752 اوکراین ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ (۸ ژانویه ۲۰۲۰) چند دقیقه پس از پرواز از فرودگاه تهران به مقصد کی‌یف، هدف حمله دو موشک سپاه پاسداران قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن که اکثرا ایرانیان دو تابعیتی بودند کشته شدند.

جمهوری اسلامی تا سه روز پس از این واقعه دلیل سقوط این هواپیما را “نقص فنی” عنوان می‌کرد اما با شواهد و فیلم‌های منتشر شده مجبور به اعتراف شد و گفت به علت “خطای انسانی” موشکی “سهوا” به این هواپیما شلیک شده است. درباره علت شلیک موشک دوم، مقامات ایران هیچگاه توضیح ندادند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال